Reportage iTimrå 1 2020

ÅRETS MEDELPADING

Hemkär nätverkare

Text & foto Anders Eliasson

Under sitt yrkesverksamma liv var Olof Ulander både nätdirektör för Telias världsomspännande Network Services Division och medlem i svenska regeringens IT-kommission.
Idag känner Ljustorpsborna honom snarare som hembygdsforskare och veteranbilsfantast.
Och nu kan han lägga till ytterligare en titel på listan: Årets medelpading.

”Ljustorp har en egen identitet. Vi har ju varit självständiga under mer än 600 år innan vi gick ihop i olika kommunsammanslagningar”

Årets Medelpading bor i Timrå kommun och heter Olof Ulander.
Ett sätt att beskriva honom är genom en titt på hans visitkort från året innan han blev pensionär: TELIA AB Senior Vice President, Head of Network Services Division. Member of The Swedish Government IT-Commission. Han var 1995 chef över 9500 anställda hos Telia världen över. På svenska var hans titel Nätdirektör och hans division hade en omsättning på 21 miljarder. På den tiden!

Ett annat sätt att beskriva Olof är att kalla honom för en Ljustorpsbo!
Men det är inte därför han fått den hedrande utmärkelsen som Årets Medelpading.
Men vi börjar väl i rätt ände! Han föddes i Stockholm för 78 år sedan och har varit Ljustorpsbo sedan 1983. Då lämnade han Stockholm tillsammans med hustrun Ulla-Britt där de båda bott i 15 år. De flyttade hem till hennes föräldragård i Tuna by. Där möter Olof upp utanför gården och berättar:
– På exakt den plats vi står och har vårt hus bodde tre generationer av Ulla-Britts förfäder som alla hette Lars Larsson. Platsen har sedan dess kallats Larslarsbacken Det är ju lite fint att bevara det säger Olof och föreslår att vi ska gå in i garaget först. Där tre veteranbilar och skvallrar om ett stort intresse.
– De äldsta är en Volkswagen årsmodell 1950 som nu är helrenoverad till nyskick. Den har jag haft i 55 år. Granne med den står en Jaguar XJ12 -95:a och en Porsche Boxster från 2003, berättar Olof.

Ute på gården står en Volvo XC40 som är vardagsbilen och bredvid den har det tidigare stått en elbil som paret Ulander hade under 4 år.
– Som du kanske såg så är taket fyllt med solceller, de ger 9500 kWh per år och elbilen drog 2500 kWh så det var en god affär, men vi är ju bara två personer, så vi tyckte det räckte med en vardagsbil.
Olof gjorde ett projekt av sin elbil och började räkna på antal körda mil, antal soltimmar och energiförbrukning i övrigt i bostaden. Dessutom lägger han in övriga parametrar som kan påverka kostnader på sikt, som statliga subventionsplaner, eventuell kommande momsbeskattning etcetera. Nyfikenheten, drivet och uträkningarna med tillhörande analyser berättar mellan raderna om Olofs sätt att hantera projekt, och Olof redovisar allt på sin hemsida (www.ulander.com/ulander), så den som vill kan ta del av hans kalkyler, tabeller och uträkningar.
Men det är inte därför du valts till Årets Medelpading!
– Nej, det är det ju inte, men jag har förstått att det är uppskattat det arbete jag lagt ner för att samla ihop bygdens historia, och samtidigt digitaliserat så mycket som möjligt för att göra den lättillgänglig för alla på internet. Kanske har det bidragit att jag varit aktiv i utvecklingen och introduktion av regler för digitalisering och lagring av bild och ljud i Hembygdsrörelsens Västernorrland.
Vi går in i huset med de täckande solpanelerna och börjar prata om tidens gång och Ljustorps historia, och det är uppenbart att förutom veteranbilar så är bygdehistoria ett annat stort intresse hos Olof.
– Ljustorp har en egen identitet. Vi har ju varit självständiga under mer än 600 år innan vi gick ihop i olika kommunsammanslagningar. Ljustorp finns tidigt omnämnd då man fram till i början av 1300-talet betalades kyrkoskatt till påven i Vienne. Då tingslagen infördes ca 1340 för Ljustorp, Tynderö och Hässjö blev namnet Ljustorps tingslag.
Är man både veteranbilsintresserad och hembygdsintresserad, uppstår en naturlig koppling, och frågan som Olof Ulander ställde sig var; hur och när kom de första motorfordonen till Ljustorp och vilken var den första bilen, och när kom den hit?

Olof Ulander vid sin dator där hans böcker tar form och uppdateringar av hemsidan sker.

Genom att gå igenom ändlösa rader med pärmar på Länsstyrelsen kunde Olof bl annat finna att det första fordonet som registrerades med hemvist i Ljustorp var en bil av märket Briscoe. Den fick registreringsnumret Y280, och inköptes den sjätte april 1920 av hemmansägare Nils Petter Strindlund i Stavre – för exakt 100 år sedan! Bilen kom från Amerika och hade en tjänstevikt på 1105 kg och en motor med 4 cylindrar som gav 12–25 hästkrafter. Särskilt fort gick den nog inte, men med den nya tidens fordon medföljde även nymodigheten med några få trafikbestämmelser.
Den 26 april 1920 gav Länsstyrelsen ut en kungörelse med villkor för att få färdas på de statligt stödda vägarna. För Ljustorp gällde att vägen från Stavreviken via Åsäng till Bredsjön var öppen för biltrafik med en högsta hastighet på 15 km/tim. Vägarna var byggda för hästtransporter.
En annan möjlig förklaring till den låga hastigheten kan ha varit att den katastrofala vårfloden år 1919 hade orsakat stora skador på en del vägar. Om den vårfloden har Olof skrivit en hel bok.
Om detta och en hel del annat kan man läsa på Ljustorps hembygdsförenings hemsida www.ulander.com/ljustorp som Olof byggt och fortsätter att utveckla. På hemsidan finns ungefär 2500 inskannade och besjälade fotografier som skildrar livet i Ljustorp genom fotografernas linser från 1860 och framåt. Mycket arbete har lagts ned på att kunna söka bilder med önskad information. Man kan söka på bland annat namn, plats, plats på karta, motivord och fritext. Sökningen är framtidssäkrad genom att inga yttre program användes.
Men om man är mera lagd åt brott och straff, kan det fantastiska materialet med inskannade domböcker från åren 1609–1750 från Ljustorps Tingslag. Mellan 5000 och 9000 sidor har avfotograferats och ligger tillgängliga på nätet. Något som möjliggjorts av Olof Ulander och Gunnar Berglund i Mjölsätt som varit initiativtagare till projektet. Gunnar är den som gjort den viktiga indexeringen av allt material så att forskare kan söka på namn, plats och tid.
– Det är inte bara brott och straff som beskrivs i domböckerna, de ger även en unik bild av hur samhället såg ut på den tiden, och hur relationer mellan människor reglerades på olika sätt. En fantastisk lokal källa att ösa ur – för den som tar sig tid att läsa det gamla sättet att skriva på med fjäderpenna!
Det som Olof tycker är roligast är att skapa sammanhang och utvecklingslinjer något som han gjort i mer än 25 olika föredrag/bildspel och några utställningar. En del av dessa finns också på hemsidan.
Att lägga ut all denna information och göra den tillgänglig för allmänheten har varit Olof Ulanders syfte hela tiden.
– Jag gick en kurs på Komvux och lärde mig HTML-kodning, och har sedan 2000 byggt på hemsidan.
Hur dina hemtrakter såg ut förr i tiden har du koll på, men om vi ber om tips på smultronställen i Ljustorp nu till sommaren?
– Jag lyfter då gärna fram sevärdheter med betoning på historia. Det finns på hemsidan ett antal historier om händelser på platser som man kan besöka, och det finns även ett stort antal promenadstigar runt om i Ljustorp som ger härliga naturupplevelser. En sådan är Edsta Fäbodstig som på dess högsta punkt (runt 250 meter över havet.) bara ligger några meter lägre än de högsta i Höga kusten. Här kan man se hur strandlinjen gick för 8000 år sedan. Klapperstensfälten ligger stilla och orörda sedan dess och gör man avstickare längs stigen ser man även ett stort fångstgropssystem. Men det är även trevligt att besöka och fika på Tomat-Ås med Café Pomodoro.
Hur kommenterar då Årets Medelpading sitt utnämnande?
– Det är alltid hedrande att bli uppmuntrad säger Olof med ett varmt leende.

(Olof Ulander blev även Årets Timråbo 2011 och fick även förra året Ljustorps Sockenförenings utmärkelse Guldkotten som Årets Hederomnämnande.)

Olof Ulander

Ålder: 78 år.
Bor: Uppe på Lars-Larsbacken i Tuna Ljustorp
Familj: Hustrun Ulla-Britta och 2 barn och 4 barnbarn.
Har: Tre veteranbilar
Har även: Ett mycket stort intresse att tillgängliggöra bygdens historia för all framtid.
Aktuell som: Årets Medelpading!

Artikeln publicerades i iTimrå 1 2020 på sidan 28