Reportage iTimrå 3 2022

Midlanda som bok

Den ofrivillige flyghistorikern

Text Dag Jonzon Foto Frida Sjögren

Fler bilder:

Han är polischefen i Sundsvall som inte är särskilt intresserad av flyg eller flyghistoria, men skrivit en bok om Midlanda som har blivit mycket uppskattad och är nominerad till Årets Flygbok 2022. En trolig vinnare dessutom, tippar Magasinet i Timrå.

Midlanda på ön Skeppsholmen är en av Sveriges äldsta flygplatser och en viktig del i Norrlandsflygets utveckling, men flygplatsen och flygets övriga utveckling i Medelpad har varit ett okänt kapitel för de flesta.
– Jag ville sätta Medelpad och Midlanda på den nationella flygkartan och skapa uppmärksamhet om allt spännande som hänt här, säger Tommy Schütz, som ska föreläsa på Flyglitterära Sällskapets dagar den 1 och 2 oktober i Linköping. Då sker också omröstningen om vilken som blir Årets Flygbok 2022.
– Likt en omsorgsfull polisutredning har den ofrivillige flyghistorikern tagit sig an uppgiften att dokumentera den lokala flyghistorien och plöjt arkiv, protokoll, mängder av tidningar och intervjuat ett stort antal personer med kunskap och anknytning till ämnet precis som en brottsutredare gör. Språket däremot är rakt och gör boken lättlöst. Den är utgiven på eget förlag och redan en lokal flygklassiker.

Tommy tog segelflygslektioner som 15-åring, men sen tog intresset för rally och hotrodbilar över. Att det ändå blev en bok om flyget, får han tacka sin gamla segelflygslärare för, Bertil Johansson, 92 år. Bertil bodde länge i Söråker och är en lokal flyglegendar, som bidragit med många berättelser och bilder i jakten på att få boken om Midlanda färdig.

Midlanda blev också namnet i folkmun på flygplatsen och det lever kvar för de allra flesta trots att det officiella namnet är Sundsvall – Timrå Airport sedan 2013. Fru Sara Viklund, Lidensboda blev vinnaren 1945 i konkurrens med 2545 andra förslag som lämnades in. Hon fick en flygtur tur och retur till Stockholm som förstapris.

Blev Skeppsholmen från början fel plats för ett flygfält, frågar sig författaren. Flygplatsen på en av öarna i Deltat saknade landförbindelse ända till 1959. En färja som högst kunde ta emot 10 bil var vad som erbjöds innan bron blev klar. Det dröjde alltså 16 år till den officiella invigningen 1959. Under de tider isen gjorde att färjan inte kunde gå, anlade man en sågspånsväg över isen och ibland fick passagerarna gå över vinterälven, berättar Tommy.

Sedan tre år tillbaka hänger ett större glidflygplan i taket på flygplatsen. Det byggdes av fyra njurundagrabbar 1936 och användes under några år innan det hamnade på olika logar i Njurunda och glömdes bort. Det återupptäcktes 1981 och skänktes till Flygvapenmuseet i Linköping. Där stod det undangömt tills Tommy fick klartecken att i stället hämta” hem ” planet igen och med flygplatschefen Frank Olofssons godkännande få upp planet i luften igen. Fast nu inomhus och möjligt att beskåda i taket på Sundsvall-Timrå Airport.

Snart får vi veta om Tommy Schütz nästa resa till Linköping slutar lika lyckligt. Om hans bok ”Midlanda och flyget i Medelpad blir Årets Flygbok 2022?
Målet är i vilket fall uppnått. Historien om vår flyghistoria är dokumenterad och känd i hela landet.

Artikeln publicerades i iTimrå 3 2022 på sidan 12