Näringsliv iTimrå 4 2019

Nätbutiker x 2

Aldrig pyntas det väl så mycket som nu till jul. Och nu är det ju dessutom superlätt att handla inredning på nätet – till och med från nätbutiker i Timrå. Vi hälsade på dem – IRL.

Karlavägen Inredning

Karlavägen Inredning
”Jag köper inte något som jag själv inte skulle ha råd med, eller något bara för att det ska sälja. Jag själv måste tycka om det jag säljer, och själv vilja ha det i mitt hem. ”

Malin Jonssons webbutik heter karlavageninredning.se och butiken är döpt efter hennes hemadress på Karlavägen 4 i Sörberge.
– Butiken är döpt efter mitt hem, men det är för att jag tar produkter till hemmet och fotograferar dem här, och sedan lägger jag upp bilderna i nätbutiken. Då kan besökaren se dem på plats i hemmiljö, och det är det som är själva poängen.
Malin startade sin nätbutik för 10 månader sedan och sköter den på fritiden. Hon packar varor som hämtas upp av en fraktfirma ett par gånger i veckan.
– Det är väldigt mycket mer jobb bakom än vad man kan tro. Jag åker på mässor, bevakar marknaden, läser om trender, tittar på väldigt många inredningsdetaljer och köper in de jag tycker om. Sedan ska de fotograferas, bilderna ska fixas till och friläggas så att de ser snygga ut, och sen ut på hemsidan.
Det svåra kan vara att hitta rätt produkter, men Malin följer sin känsla och utgår från den, kanske en vana från att tidigare i livet arbetat i konfektionsbranschen där hon varit inköpare av kläder och liknande. Att hon är it-tekniker i grunden innebär att internetvärlden inte känts främmande. Men nätbutiken hon driver är ett fritidsprojekt.
– Jag jobbar sedan 10 år tillbaka på Timråbo där jag är förvaltare över fastighetsbeståndet. Det är kul och jag trivs, men jag saknade det kreativt konstnärliga, och min längtan efter det gjorde att jag startade inredningsbutiken, säger Malin.

Trenden just nu då, vad är ”hett”?
– Jag ser att många tittar på hållbar och tidlös design, och gärna då i återbrukat material. Det kan vara en ljusstake som är tillverkad av gammal fartygsplåt eller liknande. Något som gått väldigt bra i höst har varit betongkottarna (ljusstakar) som nu tagit slut. De sålde slut snabbt.
Och då är de definitivt slut …
– Jag tar in x antal av varje produkt, och när de tar slut, så försvinner de från hemsidan. Det är ju inte roligt att hålla på och upprepa sig, och dessutom så känns en liten serie som är till salu mer exklusiv för kunden.

Hur hittar kunderna dig?
– Jag lägger ut väldigt många inspirationsbilder på instagramkontot @karlavageninredning där jag just idag har 1040 följare som är intresserad av min typ av inredning. Jag får ofta inredningsfrågor och kommunicerar gärna med följarna, inredning är ju ett stort intresse hos mig, och kundkretsen växer snabbt.

Malin Jonsson
karlavageninredning.se
Ålder 44
Bor i Sörberge
Familj Sambo, 3 barn, en vovve.
Gör Fastighetsbeståndsförvaltare på Timråbo. Driver inredningsbutik på nätet på fritiden.
Har Ungefär 200 produkter i sin nätbutik.

1STOL

1stol
Blott 15 kvadrat i den lilla butiken som rymmer i stort sett hela sortimentet har bara öppet en kväll i veckan – men har kunder över hela Sverige!

I Fagervik på Rund-gatan 4 bor Malin Flodin. Hon driver 1stol.se och kan fira femårsjubileum till våren.
– Ja, men nu har jag även en fysisk butik. Den är på 15 kvadrat, så kommer det tre personer samtidigt så blir det fullt säger hon och skrattar.
Det går så pass bra i försäljningen att det är hennes heltidsarbete.
Runt 500 inredningsdetaljer har hon i sitt sortiment. Den lilla affären är fylld med ljuslyktor, ljusstakar, krukor, vackra vaser och ännu fler ljusstakar, och tomtar i porslin. Ett helt gäng!
– Ja, det är ju de tiderna just nu, och min butik är ju även ett slags lager, så det speglar vad kunderna vill ha för säsongen.
– Man kan beskriva sortimentet som skandinaviskt, med lätta ljusa milda färger. Beiga är vanliga och hela spektrat från vitt till svart med många nyanser i gråskalan finns det en hel del av. Den milda färgskalan skapar harmoni och lugn och har även fördelen med att vara lättplacerad i ett hem, säger Malin som har nu har bråda dagar fram till jul.
Hur väljer du ut vad som ska läggas ut på hemsidan?
– Jag trendspanar på Formexmässan och har ett stort kontaktnät hos designers som kontaktar mig när deras senaste produkter lanseras. Sedan får man gå på känslan. Allt som köps in vill jag känna att jag själv vill ha i mitt hem, annars känns det inte bra. Sortimentet speglar min personliga smak, och de som tycker och tänker som jag blir mina kunder.
Hur hittar de in på hemsidan?
– Instagram är ett väldigt stort skyltfönster som är öppet dygnet runt. 1405 följare har vi idag, och där gäller det att ständigt visa upp nyinkommet och vilka trender som råder.

Vilka storsäljare har du?
– Den gröna keramikvasen ”Kruka Kristin” är populär, fast det är mera en vas än en kruka. Den kommer från Wikholm Form och har en trendig form.
Den känns lite 50-60 tal?
– Ja, eller kanske klassiskt formspråk där designen är tidlös. En annan storsäljare är klassikern ”Lidatorp” från Store Factory som namnet till trots är en svensk designergrupp. Det är en skål med ljushållare i matt keramik som finns i olika färger och storlekar. Den vita är den som säljer mest för att den är så lättplacerad i alla hem och passar i både slott och koja.
Ibland får hon ta in maken Jonas både som smakråd när det gäller val vid inköp av produkter, och ofta får han rycka in och paketera när det råder högtryck i försäljningen.
– Idag arbetar han som snickare och har byggt den ”fysiska” butiken ute på gården vid hemmet. Målet är att även Jonas en dag ska kunna försörja sig på E-handeln, men när det blir får framtiden utvisa.

Malin Flodin
1stol.se
Ålder 39
Bor i Fagervik
Familj Maken Jonas och 2 barn.
Gör Driver inredningswebshop på nätet på heltid.
Har Ungefär 500 produkter i sin nätbutik.
Har även Arbetat inom detaljhandel sedan hon var 19 år.

Artikeln publicerades i iTimrå 4 2019 på sidan 15