Näringsliv iTimrå 4 2020

Det pekar uppåt för Timrå Kommun

Text & foto Anders Eliasson

Timrå har från 2019 klättrat upp ytterligare några pinnhål i en jämförelse med landets övriga kommuner. På 10 år har vi gått från plats 210 till idag den 28:e platsen i Sverige var den bästa kommunen ligger att placera sitt företag. Timrå kommun gör sitt bästa resultat i Svenskt Näringslivs undersökning någonsin och rankas på plats 28 i Sverige, och är för 10:e året i rad bäst i Västernorrland. Denna placering ger oss nu även titeln Norrlands Bästa företagarklimat! Vi har träffat några företagare som är verksamma i kommunen för att svara på frågan varför det är så?


Nordic Road Safety ligger på industriområdet och i företaget finns 30 personer. Birger Larsson är en av ägarna till företaget och även dess VD. Han drev tidigare Birstaverken i Sundsvall och har varit koncernchef för Ramudden med huvudsäte i Gävle. Han sitter även i styrelsen för High Coast Whisky (F.d. Box Whisky) i Kramfors och har med andra ord lång erfarenhet från andra kommuners hantering av företagare

Nordic Road Safety ligger på industriområdet och i företaget finns 30 personer. Birger Larsson är en av ägarna till företaget och även dess VD.

Vad är det ni gör, mer precist?
– Vi utvecklar designar och säljer väg- och broräcken samt bullerskydd. Vi köper rullformade varmförzinkade stålprofiler från Kina och Europa. Omsättningen ligger på 170 miljoner i år och majoriteten av produkterna är vägräcken och de flesta av dem hamnar i södra Sverige.
Ni startade 2016 i Timrå trots att mycket av vad ni gör byggs på plats mera söderut i landet?
– Rent logistiskt hade det kanske varit bättre med en placering i Mälardalen, men jag och de övriga fem ägarna tyckte att det skulle kännas bra att etablera oss i Timrå. Vi hittade den här lokalen som passade bra och då fick det bli så!
Men nu flyttar ni?
–  Ja till sommaren, men bara ett stenkast bort till Årvältsvägen. Ett nytt kontor börjar stå klart och vi behövde större ytor utomhus. Nu kommer vi att ha 38.000 kvadratmeter till vårt förfogande, varav en större lageryta utomhus. Vi skickar årligen från Timrå ut 5000 ton detaljer till vägbyggen och andra projekt i hela Norden och Baltikum och även till Spanien och Irland. Just nu räknar vi på ett projekt som ska uppföras i Oman i Mellanöstern, så det blir en hel del på export.
Det låter som en rejäl satsning?
– Vi investerar nu 40 miljoner i kommunen och kommer att starta egenproduktion av 2000 ton av våra produkter. När allt detta går i lås ska vi även nyanställa 10 personer. Vi gör det för att vi tror på orten. Vi känner även att de styrande i kommunen är genuint intresserade av att det ska fungera bra för oss i den här satsningen.
På vilket sätt är en kommuns välvillighet till företagare viktigt?
– Välvillighet är inte rätt ord, vi har alla lagar och regler att följa, och de blundar inte kommunens tjänstemän för. Men det är attityden man möter som är bra. Vi har nu köpt en tomt och ska uppföra vårt företag på nästan 4 hektar, och det är en hel del bygglovshandlingar som ska in. Samtidigt är det en uppbyggnadsprocess vi är inne i, och en liten ändring i planeringen av tomten skulle göras. Jag skickade ett mejl om den ändringen en söndagskväll klockan 21.00 och fick ett svar 08.10 dagen efter. Då blir man glad och känner att tjänstemännen vill hjälpa till.
Men är inte det just deras uppgift?
– Jo, absolut, men i andra kommuner har jag erfarit hur man obstruerat och krånglat så att handläggningstiden dragits ut flera månader i onödan. Ett annat exempel är att vi på vår nya plats dit vi nu ska flytta, kom jag på i efterhand att det nog skulle bli bättre att ställa ett förrådstält till en annan plats på tomten. När jag skickat in det såg jag att jag missat att skicka in konstruktionshandlingarna för själva tältet, och att jag inte visste vart bland alla dokument jag skulle hitta dem. Jamen, det är väl samma tält som ni ställde upp 2016? Då hittar jag dem i våra handlingar på den gamla ritningen. Det är lugnt! Sa tjänstemannen på kommunen, så man känner att de vill hjälpa till och vara smidiga istället för att trötta ut en. Så visst är det ett bra företagsklimat i Timrå!
Fördelen för den som inte driver något företag då?
– Finns det inga arbetstillfällen finns det heller inga skatteintäkter, därför är det viktigt även för de som inte driver egna företag att vi har kommunpolitiker och kommunala tjänstemän som hjälper oss företagare, säger Birger Larsson.


Det finns självklara positiva effekter med att samarbeta lokalt med den kompetens som finns i en kommun. När NRS skulle bygga sin nya industrifastighet kontaktade de Leif Nygren som startade EAB för 34 år sedan.

Leif Nygren, EAB

Vad gör ni?
– Vi konstruerar, säljer och monterar industrihus. Man kan enklast beskriva det som att vi uppför skalet och lagerinredningen. Vi har lång erfarenhet av det och bidrar gärna med vårt kunnande när det gäller logistiklösningar. Det senaste året har det varit full fart på byggandet i kommunen, och det börjar bli fullt på industriområdet nu med etablerade företag. Ett angenämt problem egentligen för det betyder att vi gör rätt i kommunen, konstaterar Leif.
EAB har 20 anställda och en omsättning runt 60 miljoner. Under förra året och nu i år har man varit en viktig pusselbit i uppförandet av nya fastigheter för Edilog, Roplan, Artboard, Quality Car och NRS. Företag som satsar stora summor pengar, just för att de tror på en framtid i Timrå.
Varför ser dessa företag Timrå som en lämplig etableringsort?
– Det handlar så mycket om relationer när det gäller att bestämma vilka företag man vill arbeta med. Ju äldre jag blir, desto mer inser jag hur viktigt det är för mig att kunna vara en stabil och bra leverantör till mina kunder. Kommunens tjänstemän har förstått det relationsbygget och arbetar på samma sätt.
Kan du ge exempel?
– I arbetet med uppförandet av Roplans nya fastighet hade vi på EAB kontakt med fem olika kommunala instanser gällande byggplaner och liknande. Samtliga svarade väldigt snabbt vilket bidrog till smidigheten i byggandet. Ett annat exempel är då jag jag ringde en måndag och ville ha ett möte med Annelie (Axelsson på näringslivskontoret) och jag kunde träffa henne redan på torsdagen. Jag berättade för henne att en ­företagare kommit till mig som ville diskutera logistikflöden i ett eventuellt kommande fastighetsuppförande. Den kunden hade tänkt etablera sig i en annan kommun, men jag föreslog då att Annelie kunde erbjuda vad Timrå kunde erbjuda, vilket hon gjorde snabbt, och den företagaren har nu köpt en tomt här. säger Leif Nygren.


Stefan Hellberg startade Hellbergs Måleri AB för sju år sedan. Då var det bara Stefan och några burkar färg. Nu är man 17 personer i företaget och omsätter 12.5 miljoner i år. Företaget har elva firmabilar och man tar uppdrag över hela länet, fast mest i Timrå.

”De vill att det ska gå bra för oss företagare”

Stefan Hellberg startade Hellbergs Måleri AB för sju år sedan.

Det låter som att ni växt i rasande fart?
– Vi har ökat i omsättning varje år och har inte haft någon växtverk. Det har gått som på räls, svarar Stefan.
Vad gör ni?
– Traditionell måleriverksamhet både inne och utomhus. Även tapetsering och golvmålning och liknande. Kunderna är både privatpersoner, företag och kommunen.
Tillväxten i företaget ser väldigt bra ut, vilken är hemligheten?
– Mycket tack vare bra personal, jag tror även att det kan bero på att vi som målarfirma gärna gynnar den egna traktens företagare. Om jag handlar lokalt, både som företagare och privat­person, betalar det tillbaka sig i det långa loppet. Då kommer de även till mig när det är dags att måla om. Men rent generellt finns det även en väldigt fin sammanhållning mellan företagen i kommunen, av olika anledningar, säger Stefan.
Vad beror den sammanhållningen på?
– Olika anledningar, men man känner sig sedd av kommunens representanter som ska hjälpa företagarna. Jag har själv inte haft något behov av hjälp från näringslivskontoret, men har ju hängt med på fredagsfikat de arrangerar och det fungerar ju även som ett mötesforum där man får inblick i vad andra gör. Det skapar sam­hörighet. En annan positiv sak är att de kommer och hälsar på hos olika företag, bjuder på kaffe och en pratstund. De är intresserade av ens verksamhet och berättar även om andras verksamheter. De vill att det ska gå bra för oss. Det känns bra och skapar en positiv känsla vilket gör att det känns kul att driva företag.
Till sist, Stefan. Vilka färger är hetast just nu?
– Röd och vit förstås!

Artikeln publicerades i iTimrå 4 2020 på sidan 26