Kultur & nöje iTimrå 2 2010

Kulturbärare

Text & foto Anders Eliasson

Fler bilder:

Tack vare en höjning med 95 skatteören har kulturskolan fått ny luft under vingarna. Magasinet i Timrå besökte en fullsatt konsert då eleverna visade upp sin färdigheter inför en entusiastisk publik i Söråkers Folkets Hus.
– Vi har runt 300 elever och lika många som står i kö för att få komma in och få tid med lärarna, säger verksamhetschef Urban Lindholm.

Klockan är 17.45 och fjärilarna fladdrar i magen på många av eleverna i kulturskolan. Om femton minuter släcks ljusen och strålkastaren riktas mot den stora scenen där eleverna ska uppträda. Några i grupp och några av dem ska framföra ett solostycke. För de allra flesta elever är detta scendebuten. Nu gäller det att sången, dansstegen och tonerna sitter där de ska.
Någon av eleverna kommer in i logerna och berättar att det är massor med folk som står och trängs för att få komma in.
Det lugnar inte ner premiärnervositeten direkt!
– Det är vår uppgift en kväll som denna att vara tryggheten och stödet för våra elever, säger Ingela Enerud och justerar till en mikrofon så att den ska vara i rätt höjd för de första eleverna som kommer ut på scenen.

Fyra konserter inför publik per år brukar Kulturskolan arrangera själva så eleverna får uppträda inför publik. Det blir alltid fullsatt! Här uppträder Leo Basic.

Fyra konserter inför publik per år brukar Kulturskolan arrangera själva så eleverna får uppträda inför publik. Det blir alltid fullsatt! Här uppträder Leo Basic.

In till logerna där eleverna finslipar de sista detaljerna hörs sorlet från foajén i Söråkers Folkets Hus där mammor och pappor, en hel del syskon och andra släktingar nu börjar trängas framför dörrarna. Alla vill ha så bra platser som möjligt så att de kan se och höra ordentligt. Föreställningen heter ”Vår Kultur” och är en ordlek som dels berättar om att vintern är över, dels en uppvisning av vad kulturskolans elever lär sig. Tidigare under hela dagen har lärarna varit på plats för att bygga upp scenen och riggat ljud och ljus. Eleverna har fått öva på hur de ska gå in och ställa sig, och förhoppningsvis har en del av osäkerheten inför scenframträdandet släppts en aning.
Även själva kulturskolan har levt i osäkerhet. Några politiker har velat ändra på förutsättningar för verksamheten, förlägga elevtiderna på eftermiddagar och kvällstid, samt höja avgifterna. Majoriteten i kommunfullmäktige tog ett beslut att höja skatten med 95 öre och verksamheten blir därför kvar i orubbat skick, vilket känns bra för både lärare, elever och föräldrar.
Men hur ser en vardag ut i verksamheten, och barnen, vad gör de egentligen och vad är egentligen en kulturskola?
Magasinet blev nyfikna och hängde med en dag efter föreställningen och träffade några av de uppträdande eleverna och deras lärare.

”Jag gillar klassisk ­musik och gillar att kolla på Youtube på gatumusikanter som spelar fiol. Det är lite coolt! Jag fick stå i kö under två år innan jag fick börja.”

Klockan är 08.00 och Mia Peter lämnar sin kontorsplats i kulturskolans lärarrum på Arenaskolan och sätter sig i bilen. Om en kvart ska hon vara hos dagens första elev, Vilma Henriksson som går i tredjeklass på Fagerviksskolan. Vilma spelar fiol och hon började i höstas.
Varför valde du just fiol?
– För det lät så fint! Jag gillar klassisk musik och gillar att kolla på Youtube på gatumusikanter som spelar fiol. Det är lite coolt! Jag ville börja med fiol men fick stå i kö under två år innan jag fick börja, säger Vilma.
Häromdagen stod hon scenen i strålkastarljuset och spelade ledmotivet till Titanic. Nu sitter hon ensam med fiolläraren Mia och de har 20 minuter på sig att lära sig ett annat stycke innan Vilma ska fortsätta dagen med de ordinarie lektionerna. Hon har valt bort sovmorgonen hennes klasskamrater fått, för Vilma är motiverad.
– Hon är duktig säger Mia som själv började i musikskolan som det hette på den tiden då hon själv var i Vilmas ålder. Mia träffar 40 elever varje vecka på nio olika skolor i kommunen. Eleverna får 20 minuter utanför lektionstid och erbjuds även en timmes ensembletid på kvällstid på Arenaskolan. Detta för att kunna spela i grupp med andra elever från olika skolor.
Efter sina 20 minuter med Mia får Vilma hemläxan med sig. Det är musik ur filmen ”Draktränaren” och Mia vet att Vilma gillar den typen av musik, och har därför ordnat fram noter.
– Är det så att det är ett barn som kommer med en låt på sin mobil den vill lära sig spela, då hjälper vi lärare till att plocka fram melodin, det vi egentligen gör är att visa att de kan göra så på egen hand i framtiden. Avicii är poppis och ibland är det låtar från melodifestivalen som gäller. Det är bra att de kommer med egna förslag, för då är de motiverade. Alla barn har ju egna sätt att lära sig, och en del barn vill bara lära sig att spela på gehör, då lägger vi fokus på det, väl medvetna om att de kommer att känna sig motiverade att lära sig noterna när det är dags säger Mia.
Det har ju varit diskussioner att lägga alla kulturlektioner efter skoltid och på kvällar?
– Ja, men då når man inte alla barn så då faller det. Dessutom är det ju tveksamt hur många lärare det är som bara vill arbeta enbart kvällar säger Mia och hastar vidare till nästa elev.

Utanför logerna hänger affischer från många av alla gästartister på Folkets Hus genom åren. Kanske är det här som artistdrömmarna tar fart på allvar?

Utanför logerna hänger affischer från många av alla gästartister på Folkets Hus genom åren. Kanske är det här som artistdrömmarna tar fart på allvar?

Lite senare på dagen kommer gitarr­läraren Fredrik Hammarström till Fagerviksskolan. Han ska träffa trettonåringen Leo Babic´ som idag ska gå igenom ackorden till Beatlesklassikern ”Let it be”. Leo började med gitarrlektioner för två år sedan och berättar att idolerna heter Kurt Cobain och Jimi Hendrix.
Eftersom Leo gillar att spela tillsammans med andra både spelar och sjunger han i bandet The Mönsters där även brorsan, femteklassaren David och Alexander Stakic som går i nionde klass spelar. På scenen i Söråker kunde man höra deras version av ”Sweet Child O´ Mine” som vi annars är vana att höra med Guns N´ Roses.
Du både spelade och sjöng och verkade trivas bakom mikrofonen. Var du inte lite nervös strax innan?
– Vi hade repat oss färdiga för scenen och jag kände när vi gick ut att jag var beredd. Jag och brorsan jammar mycket hemma, och vi började samtidigt i kulturskolan. Tillsammans med Alexander övar vi en timme till i veckan på Arenaskolan förutom de 20 minuter vi har idag säger Leo och lyfter ner en gitarr från väggen i musikrummet på Fagerviksskolan.
– Idag ska vi titta på hur ackorden står skrivna i noterna och hur du kan få dem att svänga lite bättre säger Fredrik Hammarström. Lyssna på skillnaden när du slår ett extra ner och uppslag om det slutar på ett G-ackord. Det står inte skrivet, men du hör hur det flyter på snyggare säger Fredrik och Leo skiner upp och får en aha-upplevelse.
Även läraren Fredrik Hammarström har 40 elever han besöker under en vanlig vecka.

Musikskolan ändrades och blev kulturskola i Timrå 1992. Sedan dess är det inte bara musik under dess paraply, här ingår runt 20 olika verksamheter, säger Urban Lindholm som förutom att vara dess verksamhetschef även är slagverkslärare och i lärare i elbas.
– Vi har runt 300 elever och lika många som står i kö för att få komma in och få tid med lärarna, men de kan tyvärr få vänta, en del ända upp till två år, så ser situationen ut idag.
Gitarr och solosång är väldigt eftertraktat och där har vi långa köer. Vi har sökt bidrag från Kulturrådet för att starta upp barn- och ungdomskörer till hösten. Går det igenom så kommer det att lätta upp för de elever som står i kö till solosången säger Urban Lindholm.

En av eleverna som fick ställa sig upp på scenen för första gången i ett soloframträdande var tolvårige Vilhelm Funcke som till vardags går i klass fem på Ljustorps skola. Han har spelat i två år.
Var det nervöst?
– Nej det var inte så farligt. Jag hade ju strax innan stått på scenen med de andra blåsarna och lärarna, så det kändes ju bra.
Vilken sololåt spelade du?
– Min lärare Per frågade om jag kunde spela ”Rock around the clock” och det ville jag.
Vilhelm Funcke spelade solo för första gången ståendes på en scen i strålkastarljuset. Det är även han som pryder omslaget på detta nummer av magasinet i Timrå där han står hemma på gården i Ljustorp med sin trumpet. Han spelar förstås inte utomhus så här på vintern, men i våras stod han ute på gräsmattan och övade på ”Den blomstertid nu kommer” och tonerna hördes från hemmet högt uppe i backen i Högland över nejden.
– Då var det en granne som fick ett sms från någon längre ner i byn som trodde att det var han, grannen som spelade. Den som sms:ade tyckte det lät bra och skrev att han kunde få fortsätta, berättar Vilhelms mamma Linda.
Linda Funcke är klasslärare för en förstaklass på Ljustorps skola och kan se kulturskolans verksamhet från ”skolhållet”.
Bland politikerna har det handlat mycket om att kulturskolan ”stjäl” tid från de ordinarie lektionerna, är det så?
– Nej, det tycker jag inte är något problem alls. Att ett barn som så gärna vill lära sig ett instrument och därför missar en rast eller att de i vissa fall inkräktar tio minuter på en lektionstid är inget problem.
Linda är även lärare i idrott och tycker det är ett bra samarbete mellan kulturskolans besökande lärare.
– Det är även så att deras danslärare Sandra Bergström kommer hit till Ljustorps skola och lär mina elever en koreografi som ska visas upp på torget senare i vår (Massdans med 400 elever den 8:e maj i Timrå centrum.) Hon täcker därmed upp för mina svaga sidor, så jag är tacksam för kulturskolans aktivitet.
Så att flytta lektionerna för barnen till eftermiddagar och kvällar in till Arenaskolan är inget du förespråkar?
– Det skulle innebära väldigt stora problem. Vi bor i Ljustorp och det finns inte bussar som går på sådana tider. Vill man att barnen ska cykla? Ja, på sommaren skulle det förstås teoretiskt kunna gå, men vintertid? Då skulle det innebära att de behöver skjuts fram och tillbaka, och då kanske man gör en annan prioritering, säger Linda.

Brett utbud

I kulturskolans repertoar erbjuds för de elever som vill: Gitarr, solosång, Dans, bleckblås, träblås, fiol, klaviatur, bild, elbas, teater samt en hel del underavdelningar som ryms i dessa grupper.

Skolorna som lärarna besöker

Fagerviksskolan
Laggarbergsskolan
Böle skola
Bergeforsens skola
Ala skola
Ljustorps skola
Söråkers skola
Mariedalsskolan
Och även på Arenaskolan finns elever, och här har man dessutom ensembler på kvällstid.

Artikeln publicerades i iTimrå 2 2010 på sidan 32